The peculiarities of ICT students‘ drop-out because of academic arrears

Saulius Preidys

Abstract


Lack of ICT specialists is a big problem in Lithuania for many years. Even ICT specialists are prepared both by universities and colleges, need of those specialists is increasing every year. Students’ enrolment to the ICT related study programmes is increasing a little every year, but only around 51% of them complete their studies. There are very different reasons of students drop-out: health problems, characteristics of personality (lack of responsibility, self-doubts, etc.), socio-economic factors, organisation of study process (Barkauskaitė & Gudžinskienė 2006). In this article a different approach is used to academic arrears – using statistical calculations, academic arrears of students of Vilnius University, Faculty of Mathematics and Informatics from 1991 till 2012 are analysed. At the end of the article, justification of a theoretical model is presented, using which students’ drop-out peculiarities in different study programmes can be observed.

DOI: 10.15181/csat.v3i2.1114


References


Lapak Ponsel. (2020). Lapak Ponsel - Situs Informasi Terkini Tentang Gadget Dan Tekno. [online] Available at: https://www.lapakponsel.my.id/ [Accessed 12 Jan. 2020].

Barkauskaitė, M. & Gudžinskienė, V., 2006. Studentų išstojimo iš aukštųjų universitetinių ir neunuversitetinių mokyklų dinamika 1999 - 2004 metais. Pedagogika, 84, p.53–58. Available at: http://www.biblioteka.vpu.lt/pedagogika/PDF/2006/84/bg53-58.pdf.

Bridgeland, J.M., DiIulio Jr., J.J. & Burke, M.K., 2006. The Silent Epidemic: Perspectives of High School Dropouts, Washington. Available at: https://docs.gatesfoundation.org/Documents/TheSilentEpidemic3-06Final.pdf.

Černiauskienė, A. & Mockevičienė, E., 2009. Veiksniai, įtakojantys studijų nutraukimą aukštojoje mokykloje. Profesinės studijos: teorija ir praktika, 5(5), p.62–68. Available at: http://journals.indexcopernicus.com/abstract.php?icid=909129.

Gudžinskienė, V., 2007. Studentų išstojimo iš aukštosios mokyklos priežastys, susijusios su sveikatos ir asmenybės ypatumais. Pedagogika, 85, p.68–75. Available at: http://www.biblioteka.vpu.lt/pedagogika/PDF/2007/85/g68-75.pdf.

Gurklienė, A. & Marcinkevičienė, V., 2007. Studijų nutraukimas kaip veiksnys, sąlygojantis kolegijos veiklą. Informacinės technologijos 2007: teorija, praktika, inovacijos. Kaunas: Kauno kolegija, p. 58–64. Available at: http://vddb.library.lt/obj/LT-eLABa-0001:P.03~2007~ISBN_978-9955-9779-4-0.PG_58-64.

Heublein, U., 2014. Student Drop-out from German Higher Education Institutions. European Journal of Education, 49(4), p.497–513. Available at: http://doi.wiley.com/10.1111/ejed.12097 [Žiūrėta birželio 23, 2015].

INFOBALT, 2014. IRT specialistų prognozė Lietuvoje pasiūlos - paklausos analizė 2014-2016, Vilnius.

Murtaugh, P.A., Burns, L.D. & Schuster, J., 1999. PREDICTING THE RETENTION OF UNIVERSITY STUDENTS. Research in Higher Education, 40(3), p.355–371. Available at: http://link.springer.com/article/10.1023/A%3A1018755201899 [Žiūrėta birželio 23, 2015].

Padaigienė, R. & Dėmenienė, A., 2007. Kauno technologijos universiteto Panevėžio instituto studentų nubyrėjimo kaita 2004 – 2006 metais. Informacijos mokslai, 42-43, p.62–68. Available at: http://etalpykla.lituanistikadb.lt/obj/LT-LDB-0001:J.04~2007~1367159355098.

Quinn, J., 2013. Drop-out and Completion in Higher Education in Europe among students from under-represented groups, Brusel. Available at: http://www.nesetweb.eu/sites/default/files/HE Drop out AR Final.pdf.

Rumberger, R.W., 1995. Dropping Out of Middle School: A Multilevel Analysis of Students and Schools. American Educational Research Journal, 32(3), p.583–625. Available at: http://aer.sagepub.com/content/32/3/583.short [Žiūrėta birželio 23, 2015].

Smith, J.P. & Naylor, R.A., 2001. Dropping out of university: A statistical analysis of the probability of withdrawal for UK university students. Journal of the Royal Statistical Society: Series A (Statistics in Society), 164(2), p.389–405. Available at: http://doi.wiley.com/10.1111/1467-985X.00209 [Žiūrėta birželio 23, 2015].

Szczepański, J., 1963. Socjologiczne zagadnienia wyższego wykształcenia, Państwowe Wydawn. Naukowe. Available at: https://books.google.lt/books/about/Socjologiczne_zagadnienia_wy%C5%BCszego_wyks.html?id=wb6GGQAACAAJ&pgis=1 [Žiūrėta gegužės 16, 2015].

ŠITC, 2013. IT studijų patrauklumas, Vilnius.

Višnevskienė, K., Lukočienė, V. & Janušauskienė, J., 2014. Technologijos mokslų specialistų rengimo iššūkiai: studijų programų pasirinkimo motyvai, pirmo kurso studentų nubyrėjimo priežastys. Mokslo ir verslo dermė. Vilnius: Vilniaus Kooperacijos kolegija, p. 1–12. Available at: http://old.vkk.lt/uploads/Konferencijos_CD_2014/data/files/VisnevskieneLukocieneJanusauskiene.pdf.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

eISSN: 2029-9966